Livsinsikt

Var inne på en gammal väns blogg för en stund sedan och hon hade hittat en fantastisk text om Livsinsikt.

"Det är i nuet som vi styr våra liv. När vi lär oss att vara uppmärksamma på nuet kan vi också bättre styra vår tillvaro. Vi skapar under barndomen, eller vid andra viktiga händelser senare i livet, våra ”livsregler” som sedan präglar det sätt vi hanterar våra liv på. Livsreglerna bildar ett slags sjökort som vi navigerar efter. De kan underlätta för oss, men också få oss att gå på grund.

Vår världsbild skapas genom de tankar vi tänker. Ibland blir bilden trist och grå. Men det är fullt möjligt att lära sig att tänka på ett nytt, mer livsbejakande sätt. En stor del av våra beteenden är inlärda. Det mesta kan vi därför lära om. När vi får större insikt i vilka självvalda livsregler som styr våra liv, kan vi förändra dem och välja ett lättare och friare sätt att leva. Vi kan lära oss att leva mer i nuet utan att vara så styrda av det förflutna eller så oroade inför framtiden.

Precis som då du vill förbättra din kondition krävs regelbunden träning när du vill öka din självkännedom. Du kan byta ut begränsande tankar, beteenden och känslor mot nya insikter. Ju mer du tränar på egen hand desto fortare når du dina mål. Vare sig det gäller att uppnå högre självkänsla, förbättra dina relationer, hantera stressiga situationer bättre, ta dig ur en depression eller något annat."

När jag läser detta får jag verkligen mig en tankeställare, därför ska jag läsa denna text varje morgon. Jag funderar till och med på att välja ut den bästa meningen och göra egna väggord till sovrummet.
Jag måste verkligen börja leva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0